Santa Pau - juny 2025
Fa 6 mesos
Recomptant cognoms de topònims catalans i aragonesos entre valencians
El Bruc commemora cada any l'episodi del timbaler i de l'enfrontament de les guerrilles catalanes amb l'exèrcit napoleònic amb una Festa on es reviu l'esdeveniment històric. Els valencians amb el cognom Bruch són 5.
El nucli de la Goda pertanyent al municipi d'Argençola resta hui totalment despoblat. L'accés a les runes del poble és dificultós, amb les restes de les edificacions escampades per tot arreu. El temple romànic de Sant Pere s'hi troba enfonsat, excepte el campanar, a la imatge de l'esquerra, que va ser restaurat fa poc de temps. Els valencians amb el cognom Goda són 48.
L'aldea d'Ambos Puertos està documentada des del segle XIII com a contribuient al delme de l'església de Sant Miquel, una de las parròquies del Campo de Daroca. Ambos Puertos va despoblar-se uns segles després i les seues runes encara no han sigut localitzades clarament. Potser el cognom Puertos, hegèmonic actualment entre valencians respecte de tot Espanya (més del 65%), tinga relació amb este poble perdut. Els Puertos valencians són 320.
A la imatge, l'església parroquial d'Argençola d'estil neoclàssic, dedicada a Sant Llorenç, i a l'esquerra d'ella, el turó on resten les runes del castell que va donar nom a la localitat. Dins del terme municipal, al nucli dels Albarells, es troba un molí paperer del segle XII. Els Argensola valencians són 7.
El Campo de Cariñena ens ofereix set topònims i de tots set el més nombrós és Villanueva, un multitopònim d'alta freqüència en Aragó i que ens el trobarem en altres comarques. Aguarón n'és el més minoritari, de topònims, amb només 5 portadors valencians. Ací la distribució per províncies:
A l'esquerra, el frontal de l'altar de Santa Maria de Cardet, poble pertanyent al municipi de la Vall de Boí. El temple forma part del grup d'esglésies romàniques de la Vall de Boí considerades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Els valencians amb el cognom Cardet i Cardete són 250.
Més de 5.000 valencians porten el cognom Villanueva, un topònim molt estés a Aragó i que dóna nom històric a quatre viles principals: de Huerva, de Sijena, de Jiloca, i del Rebollar de la Sierra. He dividit el nombre total entre estes quatre localitats i a Villanueva de Huerva li corresponen 1.439 valencians. A la dreta, el Pino Pindera, un dels arbres monumentals d'Aragó.